lørdag 7. januar 2012

Forfatterportrett

       
I løpet av dette halvåret har vi presentert en skjønnlitterær forfatter. Jeg valgte å presentere forfatteren Hans Jæger. Han var en av de mest konsekvente naturalistene i norsk litteratur, og levde sitt liv som både forfatter, filosof, bohem og anarkist. Han var sterkt politisk interessert og hans forfatterskap var preget av virkeligheten og hans tanker om det frie liv. Alle ideene hans om ekteskapet, den frie kjærligheten gikk igjen i alle foredrag han holdt og verk han skrev. Hans første hovedverk utfordret den gjeldende kristne moralen, der han fortalte sine egne opplevelser med sine forhold til prostituerte og 15-16 åringer, og hvordan det ”ideelle” samfunnet skulle være og burde forandres til, stort sett fra den seksuelle siden.
Hans Jæger                                                                Charles Perrault


Da jeg var liten var Charles Perrault favoritt forfatteren i mine øyne. Det var han som skrev de magiske, mystiske, fantasifulle og spennende fortellingene om Askepott, Lille Rødhette og ulven, Tornerose og Tommeliten. Jeg hadde stor glede av å lese disse fortellingene, for jeg levde meg så dypt inn i fantasien. Det fine og positive med fortellingene var at de endte alltid så lykkelig.

Etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg lest mindre og mindre bøker, men av de jeg har lest, er sjangerne varierende. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å lese flere bøker i framtiden, for interessen for skjønnlitteratur begynner å falle mer og mer i smak igjen nå. Når man leser en bok man liker, kan man koble helt ut, finne roen og drømme seg helt bort.  



Kilder 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar